Időkérés!

Rugalmas intézkedésekkel segíthetik a kormányzatok a megújulóenergia-beruházásokat

Varga Katalin2020. április 7.

A koronavírus jelentős változásokat hozott az energiapiacokon is. A gazdasági és társadalmi korlátozások miatt az energiatermékek iránti kereslet jelentősen csökkent, a túlkínálat csökkentette az árakat, ami a termelők és beruházók bevételeire is hatással van. A hatások a megújulóenergia-szektort sem hagyták érintetlenül. Írásunkban arra mutatunk példát, hogy a megújulóenergia-aukciók feltételeinek rugalmas módosítása hogyan segítheti a válság átvészelésében a szektort.

A nap- és szélenergiaipari gyártókapacitások jelentős része Kínában található, így korán érezhetővé váltak a zavarok az alkatrészek és modulok ellátási láncában. De nem csak a kínai szállítmányok elmaradása, hanem a vírus európai terjedésével a helyi korlátozások is éreztetik a hatásukat, hiszen a kijárási-korlátozások miatt szükségessé vált a karbantartások elhalasztása, visszaesett a kisméretű rendszerek kivitelezése, csúszások keletkeznek a hatósági eljárások ügyintézésében, és az általános gazdasági bizonytalanság közepette az üzleti szereplők is átgondolják beruházási döntéseiket. Nem csoda tehát, hogy a Bloomberg New Energy Finance (BNEF) lefelé módosította a korábban rekord évnek várt 2020-as várakozásait mind a globális nap -, mind a szélenergia -piacokra.

A megújulóenergia-beruházások legfőbb motorjai egyelőre még a kormányzatok által biztosított támogatási rendszerek. A támogatott termelők bevételei a kötelező átvételi (feed-in tariff) és (a lebegő) prémiumrendszerekben stabilnak tekinthetők, és mivel a szél- és naperőművek alacsony határköltséggel termelnek, az általuk termelt villamos energia értékesítése (dispatch) is biztosított. [1] A pandémiás helyzet azonban a támogatással megvalósuló megújulóenergia-projekteket is nehéz helyzet elé állítja. A támogatások általában a kivitelezés megkezdésének vagy üzembehelyezésének időpontjához kötöttek. A projektek jelentős csúszása a támogatás elvesztésével vagy büntetések fizetésével jár. A jelen kiszámíthatatlan társadalmi és gazdasági helyzetben azonban az egész megújulóenergia-szektorban csúszásokra kell számítani.

Az Amerikai Egyesült Államokban az onshore szélenergia-beruházások számára biztosított 60%-os adókedvezményt (PTC, production tax credit) azon beruházók vehetik igénybe, akik 2020 folyamán megkezdik a kivitelezést. Ha az engedélyezési eljárásokban, a finanszírozásban, vagy az eszközök rendelkezésre állásában több hónapos csúszás keletkezik, az adókedvezmény elveszhet. Akár 25 GW szélenergia-beruházást veszélyeztethet így a koronavírus. Hasonló szoros határidőkkel szembesülhetnek a kínai befektetők, esetükben a kormányzat döntése alapján onshore szélenergia-támogatás szintén csak a 2020 folyamán megkezdett beruházásoknak jár. A beruházók nehéz döntéseire példa, hogy a holland kormány által április 2-án kiírt offshore szélenergia-tenderen nem indul az előző két offshore kör nyertese, a svéd Vattenfall. Közleményében az energiaóriás egyértelműen a koronavírus okozta bizonytalanságra hivatkozik.

Magyarországon nemrég hirdetett eredményt a MEKH az első megújulóenergia-tenderen.A pályázatok tavaly szeptemberi beadása óta azonban a gazdasági környezet jelentősen megváltozott. A forint kb. 10%-os gyengülése megdrágítja az importált berendezéseket. A koronavírus miatti csúszások a megvalósítási határidőben lévő puffert csökkentik.A nyertes ajánlattevőknek 30 napjuk van a beruházási összeg 5%-át kitevő teljesítési biztosíték igazolására. Ha kockázatos a jelenlegi környezet, hányan dobják vissza a projekteket? A 72 nyertes pályázó közül 61 a kicsi kategóriában indult, ezek feltételezhetően kevésbé tőkeerős vállalkozások. Mit tehet a kormányzat annak érdekében, hogy minél több nyertes pályázót segítsen projektje megvalósításában?

Németország jó példa arra, hogy a kormányzatok rugalmas hozzáállása hogyan segítheti a beruházókat ebben a nehéz helyzetben. A megújulóenergia-pályázatokat kezelő Bundesnetzagentur (BNetzA) bár a tervezett pályázatokat lefolytatja és értékeli is, március vége óta a honlapján nem hirdet eredményt, ezzel elkerülve, hogy a hivatalos határidők számítása megkezdődjön. Mindez vonatkozik a letétek, büntetések és megvalósítás határidejeire is. Emellett a már támogatási jogosultságot szerző projektek esetében egyszerű email-bejelentés alapján meghosszabbodik a megvalósítási határidő. A német példát érdemes a METÁR-pályázat esetében is megfontolni.

A kormányzatoknak célszerű rövidtávú, rugalmas intézkedésekkel segíteni a megújulóenergia-szektor szereplőit, akikre nagy szükség lesz a klíma- és energiacélok teljesítéséhez, egy ellenálló energiarendszer kiépítéséhez a vírus utáni időszakban.

Lábjegyzet

  1. A hosszú távú áramvásárlási szerződések szereplői is védettebb területen mozognak, bár elképzelhető, hogy vis major helyzetekben a szerződéseik újratárgyalására kényszerülnek.

A Metazsúlról

A Metazsúlt a REKK munkatársai hozták létre, a blogposztok szerzőink magánvéleményét tükrözik. A blog célja, hogy felhívjuk a figyelmet a minket foglalkoztató témákra, leírjuk saját véleményünket, és megismerjük másokét, remélve, hogy olvasóink közül sokan hozzászólnak majd egy-egy bejegyzésünkhöz.A blog témaválasztásában és stílusában is sokszínűnek ígérkezik: rövid elemzések és szakmailag érdekes ábrák ugyanúgy megjelennek majd, mint szubjektív írások bármiről, ami éppen foglalkoztat minket - a zsúlon túl. Olyan témákat is szeretnénk felvetni, amelyekkel mindennapi munkánk során találkoztunk, s melyek nem feltétlenül jelennek meg tanulmányainkban, de talán szélesebb körű érdeklődésre is számot tarthatnak. Jó olvasást kívánunk!

Portfolio Blogger

Keresés

Címkefelhő

Archívum

Hírfolyam

RSS